בעתירה, שתדון ביום חמישי הקרוב בבית המשפט המחוזי בחיפה, מציגה העירייה את הליכי התכנון, ההסכמים וההתחייבויות שניתנו לה מאז אושרה התכנית לתשתיות לאומיות (תת”ל 18) להסדרת פרויקט חשמול מסילות הרכבת ברחבי הארץ.
בין ההתחייבויות: הסכם גישור שנחתם בשנת 2012 בעקבות עתירה של העירייה, במסגרתו התחייבה רכבת ישראל לממן את שיקוע המסילה במקטע פארק, בעלות של 500 מיליון ₪. בשנת 2015 הוחלט לקדם את שיקוע המסילה באזור העיר התחתית בשלב הראשון של פרויקט חזית הים העירונית, בהתחייבות משרד האוצר ורמ”י למימון בסך 1.3 מיליארד ₪.
בעתירה קובעת העירייה: “תוואי מסילות הרכבת הקיים מהווה חיץ גס ומלאכותי בין העיר חיפה לבין חופי הים השוכנים למרגלותיה. חשמול פסי הרכבת באופן עילי לא רק שיחמיר את החיץ, אלא יפגע באופן קשה בכל היבטי הכלכלה, הסביבה, התחבורה והמרקם העירוני של העיר. הפרויקט ייצור מכשול משמעותי לפיתוחה של חיפה ולעתיד העיר כמרכז עירוני ימי ומוביל.”
לאור זאת, מבקשת העירייה מבית המשפט להוציא צו עשה, המורה לרכבת ישראל לשקע את מסילות הרכבת במקטעי העיר התחתית ופארק הכט כחלק אינטגרלי משלב ראשון של פרויקט החשמול בעיר חיפה, וכן צו מניעה שיאסור על ביצוע עבודות חשמול עיליות במקטעים המיועדים לשיקוע.
ראש העיר, יונה יהב: “אני מקווה שממשלת ישראל ורכבת ישראל יגלו שמדינת ישראל לא נגמרת בנתניה. הים וקו החוף בחיפה הם חלק ממדינת ישראל! ממשלת ישראל מפרה ומתנערת מהסכם שנעשה עם עיריית חיפה בשנת 2018. במקום שיקוע תוואי הרכבת שישמור את הגישה לחופי חיפה ולנוף של חיפה רוצים לחסום את הגישה לים בעמודי חשמל מכוערים. אני אעשה כל שביכולתי בכדי להגן על חיפה ולעולם לא אוותר עליה.”