חברי כנסת שלקחו חלק היום בדיון של וועדת הכספים שעסקה בהארכת מתווה הפיצוי לעסקים, תקפו את נציגי האוצר על כך שלא נותנים מענה לעיר חיפה. הדיון שהיה אמור להסתיים בהצבעה שתאפשר את הארכת המתווה, הסתיים כשההצבעה נדחתה לשבוע הבא, כשיו”ר הוועדה ח”כ גפני אמר: “אני לא אצביע היום, אני לוקח על עצמי את האחריות. אני מבקש לבדוק את הדברים מחדש, כשהוא מורה לנציג משרד האוצר: “תבוא שבוע הבא ונבדוק מחדש”.
במהלך הדיון נציג האוצר הציע מתווה שבו יוכללו כל האזורים בהם השתנו ההנחיות, וליצור מדרג ומסלולים רלוונטיים בהתאם לשינויים, כך שנוסף ליישובי קו העימות, יהיו זכאים לו גם יישובי הקריות, ויתר האזורים יהיו זכאים למסלול הוצאות מזכות, ביניהם: אזור המפרץ שכולל את חיפה, וכן קריית שמואל וקריית חיים.
במהלך הדיון תקפו חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה את ההחלטה לא לכלול את קריית שמואל וקריית חיים במסלול מחזורים, בדומה ליתר הקריות, וכן הועלו שמות ישובים נוספים שנטען כי מרקם החיים ופעילות העסקים בהם נפגעה קשות, גם אם הנחיות פיקוד העורף לגביהם היו פחות מחמירות. כן חזרו הטענות כי הנחיות פיקוד העורף אינן משקפות את המצב בשטח, שעה שגם לישובים סמוכים לישובים בהם ההנחיות מחמירות לא מגיעים תיירים, ותושביהם מעדיפים שלא לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך, וכך גם עסקים כמעט ואינם פועלים בימי הסלמה.
לעניין הקריות בהנחיית פיקוד העורף, מוסדות החינוך והעסקים בקריות שנכללים במסלול מחזורים במתווה המוצע היו הנחיות מחמירות למשך 30 ימים בהנחיית פיקוד העורף, לעומת ימים בודדים בחיפה, קריית חיים וקריית שמואל, מה שאפשר לעסקים בישובים אלה לפעול במידה שרצו. לצד כך הדגיש כי ניתנו לאזור זה מסלול ההוצאות המזכות, שהינו משמעותי ונרחב, וכי הדבר מגבש מענה ומתווה נרחבים בעיקר עבור עסקים קטנים.
סמנכ”ל משרד האוצר, יוראי מצלאוי, השיב במהלך הדיון כי לבקשת הוועדה הורחב המתווה ככל הניתן, וכי במקומות בהם ניתן היה לבסס מתן פיצוי נעשתה פרשנות מרחיבה בהוראת שר האוצר.
לעניין הטענות על ההסתמכות על הנחיות פיקוד העורף ציין מצלאוי כי ההנחיות נותנות אמות מידה, וכי משרד האוצר מבסס על סמך כך את מפת הפיצוי באופן מרחיב ככל הניתן, וכי תמיד יהיו ישובים סמוכים לאזורים שתחת הגבלות מחמירות וכי אין לדבר סוף.
חברי הכנסת השיבו לדברים כי זו אינה הפעם הראשונה שהאוצר מתבקש להעמיד מענה לאזורים שעסקיהם נפגעו באופן ברור במידה גדולה, ואינו מעמיד לכך מענה, וכי במצב בו נופל רסיס בקריית חיים וגורם לנזק רב בדומה לשבוע שעבר, אי אפשר לצפות מהעסקים, מהצרכנים וההורים לפעול כרגיל, והציגו כי מבחינת התרעות על ירי טילים המספרים בחיפה, קריית חיים וקריית שמואל, דומים מאוד למספרים ביתר הקריות בחודש ספטמבר, שעה שאזורים אלה צמודים ואף חולקים רחובות משותפים, וילדים מישוב אחד לומדים בישוב הסמוך ולהיפך.
ראש העיר יונה יהב, תקף את ההתנהלות הזו שעובדת לפי פרמטרים של פיקוד העורף. “הייתי ראש עיר במלחמת לבנון השניה ופיקוד העורף לא היה שחקן, לא התחשבו בדעתו בכל מערך הפיצויים, והועבר בשקט וכל העם קיבל. מתן הפיצויים היה על בסיס פגיעה של מע”מ ומחזוריות. לא שמעתי באותה עת את המושג ‘פיקוד העורף’. כשאני פונה לפיקוד העורף והוא מבקר אותי, הוא אומר לי אני לא שחקן כאן, אני לא קובע, אני לא משפיע. יש פה משהו לא מגובש. הפגיעה היא לא יאומנת בעיר השלישית בגודלה והיא משפיעה על כל הסביבה שלה, ומי שמנתק זאת לא מכיר את הסביבה”.
לאור ההסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה על דרישה למענה מתאים יותר מצד האוצר, הודיע יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני כי הוא דוחה את ההצבעה על התקנות לשם קבלת מענה הולם מצד האוצר: “אני מבקש שתגיעו עם מענה ונצביע, הרחבנו את הפיצויים לדרום בתחילת המלחמה באופן משמעותי ומאז התחושה שהדברים הפכו לשגרה, אנחנו שומעים פה את זעקת העסקים, ראשי הערים והתושבים, אנחנו מבקשים שתבואו עם מענה מתאים ונצביע על כך”.