מצוקת החניה בעירנו היא עובדה. האם לדעתך יש פתרון, ואם כן נשמח לשמוע מהו, והאם בכוונתך ליישם זאת?
עינת קליש: מצוקת החניה בעירנו היא לא רק עובדה, אלא גם בעיה שתלך ותחריף אם לא נשנה את הרגלינו ואורחות חיינו. לפני שאמנה את פעילותיי הרבות בנושא, אבקש לציין שפתרונות חניה בטווח הארוך רק מחזקים את התחבורה הפרטית ולעולם לא יספקו פתרון אמיתי לטווח ארוך בעיר כמו חיפה. רק שילוב של תחבורה ציבורית איכותית עם שמירה על המרחב הציבורי נוח וחופשי להולכי רגל (אכיפה נגד רכבים חונים על מדרכות, הקמת דרגנועים לגישור הליכתי בגלל טופוגרפיה קשה) – הם ביחד יוכלו לספק פתרון לחיים טובים ונוחים בעיר חיפה.
עד שזה יקרה, עם כניסתי לתפקיד התחלתי לעבוד עם כל צוותי התכנון והתחבורה בעירייה על הכנת “תכנית אב לחניה”, המשולבת עם תכניות אב לתחבורה ציבורית ותכנית אב לדרגנועים, והיא הוגדרה כפתרון לשלב ביניים.
לתוכנית האב לחניה שהוצגה לציבור (וניתן לעיין בה באתר העירייה) מספר פרקים שמטרתם בשלב הראשון להסדיר ולהגדיל את מקומות חניה בעיר: מיפוי מקומות החניה הקיימים והבנת הצרכים, איתור מגרשים פוטנציאלים חדשים לחניונים, הקמת חברת חניה “תחנה חיפאית” תחת תאגיד “יפה נוף” שמטרתו הקמת קרוסלות וחניונים (עד כה הוקמו 3 חניונים – חניון ספיר, חניון מרכזית המפרץ, קפטן סטיב, ויש עוד כ- 5 חניונים מתוכננים) וזאת תוך מתן זכאות לתושבי חיפה לשימוש בחניונים בתשלום נמוך יותר.
בנוסף, תכנית האב לחניה הגדירה מרחבים לחלוקת תווי חניה בשכונות הצפופות, על מנת לתת עדיפות לתושבי השכונה על פני תושבי חוץ. בעקבות התכנית, חלק מהמרחבים כבר סומנו בשנה האחרונה בכחול-לבן ותושביהם חונים היום עם תווים מיוחדים. במתחמים שבהם ישנה צפיפות של מגורים ומסחר יחד, נקבעה מדיניות חדשה המתעדפת את דיירי המקום ומקצה להם צד אחד ברחוב שבו אחרים לא יכולים להחנות.
עוד מיזם חשוב אותו קידמנו בשנים האחרונות הוא “20 דקות זוז” – חניה חינם לזמן קצר ברחובות מסחריים לאורך עסקים שבהם נדרשת תחלופה גבוהה. בעלי העסקים מדווחים לנו על הצלחה מסחררת, הגדלת הפדיון, והחייאת העסקים.
יונה יהב: הפתרון למצוקת החניה בעיר בטווח הקצר הוא הכשרת חניונים עירוניים יעודיים בנקודות המצוקה. בטווח הארוך הפתרון הוא הסעת המונים. הקדמנו את תל אביב בנושא, כאשר הובלתי את פרויקט המטרונית והרכבלית. אני שב לתפקידי כדי לפתח את תשתיות העיר שהוזנחו בחמש השנים האחרונות, לרבות נושא החניה. אמשיך לפתח את מערך הסעת ההמונים על מנת לצמצם את מצוקת החניה, ולצד זאת גם את עומסי התנועה בצירי התנועה והמסחר המרכזיים. לצד זאת אקדם פתרונות של חניות בקומות, בהתאם לתכנית של יפה נוף שמחכה לביצוע.
יעקב בורובסקי: הפתרון לבעיות החניה הוא הארכת חניה ל-35 דקות. חניות עסקיות בשפע מול מרכזי מסחר בעיר התחתית בהדר ובנו”ש. מהיכן? על חשבון שטחים ציבוריים של העירייה. חניה חינם למגורים לדיירי הרחוב מהשעה 17:00 עד 8:00. חניה מדורגת לחיפאים חינם באזורים מעורבים, רכבות, חופי רחצה ועוד, הכשרת מגרשי חניה באזורים צפופים כמו ברחוב עבאס על חשבון תוספת צפיפות ובניה. באזורים מסויימים חניונים רב קומתיים, קביעת מדיניות בועדה לתכנון ובניה של תקן חניה ל1.6. ברחוב חביבה רייך נקבעו בימים אלה ל-72 דירות מתוכננות באזור צפוף מאוד 72 חניות, יד מסתורית שינתה את תמהיל החניות ל-50 חניות לדירות ועוד 22 חניות לאופניים. לחיים הועדה ה”נאורה” היתלה בתושבים ?גול עצמי למה? ספויילר! חפשו קשר בין היזמים לועדה ישירות ואו באמצעות גוזרי הקופונים. מי מבטיח שזה ישתנה? אני.
אביהו האן: כראש העירייה אוביל תוכנית חירום מיידית להקלה על מצוקת החנייה אשר תכלול מלבד שדרוג התחבורה הציבורית בעיר, גם הקמה של חניונים רובוטיים וחניונים תת קרקעיים בשכונות. אין פתרון קסם למצוקת החנייה אך במקביל אין להשלים עם ההזנחה העירונית בנושא בשנים האחרונות. אין שום סיבה שהעירייה לא תוסיף אלפי מקומות חנייה חדשים בעיר – זה אפשרי וכראש העיר הבא אני אבצע זאת.
שרית גולן שטיינברג: כדי להתגבר על מצוקת החניה יש להבטיח שכל תוספת בניה למגורים או מסחר תיתן מענה לחניה בגבול המגרש. יחד עם זאת, הפתרון האמיתי הוא לחתור למעבר מרכב פרטי (לפחות רכב שני למשפחה) לתחבורה ציבורית או שיתופית. ככל שנייצר כרשות מקומית פתרונות נגישים של תחבורה ציבורית איכותית או שיתופית נוכל להגדיל השימוש בתחבורה ציבורית שתייצר השימוש ברכב הפרטי.
יצחק בלס: יש פיתרון ואותו אציג בבוא העת, אני כרגע עוסק בחישוב מסלול מחדש, ולאחר שאשקול בכובד ראש אביע את דעתי.
ניר שובר: אקדם תחבורה ציבורית טובה. אספק פתרונות חניה בבניית חניוני ענק באזורים מיוחדים ובמרכזי השכונות, כולל אזורי תיירות ומסחר. אצמצם נתיבים לטובת חניות ליד עסקים ואקדם שבילי אופניים. התושבים דרך כרטיס תושב יקבלו מדבקות לרכבים לחניות של תושבי חיפה בלבד גם בחופי הים.