לקראת הבחירות לעירייה שייערכו בע”ה בחודש חשוון, אנו מתחילים מעתה במדור חדש אחת לשבוע, שבו נשאל שאלה זהה את המתמודדים לראשות העיר, ונפרסם את תשובותיהם.
השבוע אנו מתחילים עם נושא המעסיק לא מעט תושבים בחיפה, וגם גובה מהם לא מעט כסף והכל כדי לקצר את זמן הנסיעה. המדובר במנהרות הכרמל, שלא אחת ניסו התושבים להילחם בעצם התשלום, ובטח כאשר אחת לכמה זמן התעריף עולה.
שאלת השבוע:
האם לדעתך, הגיע הזמן להפוך את מנהרות הכרמל לפטורות מתשלום, לפחות לתושבי חיפה. מה עמדתך ונשמח שתנמק/י.
עינת קליש: אני בהחלט בעד נסיעה חינם לתושבי חיפה. אני שואלת את עצמי איך סללה המדינה עשרות מנהרות ברחבי הארץ, שנותנות לאזרחי המדינה שירות בחינם, ורק בחיפה, כרגיל, הייתה הנהגה מקומית שאפשרה להקים מנהרות במכרז פרטי ולא ציבורי, שמחייבות את תושבי חיפה בתשלום אגרה. אילו בזמן הקמת המנהרות היתה הנהגה חזקה בחיפה, לא היה קורה דבר כזה מלכתחילה.
יונה יהב: “כפי שהתחייבתי חיפאים לא ישלמו על נסיעה ברכבם במנהרות הכרמל, בתוך שנה מיום כניסתי לתפקיד ראש העיר. עובדתית, מי שחתם על ההסכם להפעלת מנהרות הכרמל, לרבות נתינת ההסכמה לתשלום, הוא קודמי בתפקיד ראש העיר”
דוד עציוני: לא השיב לשאלה
יעקב בורובסקי: ברור שמנהרות הכרמל חייבות להיות ללא תשלום של אזרח. לצערי יונה יהב אישר את תשלום האגרה ובכך איפשר למדינה לפגוע בתושבי חיפה עם עוד אגרה. הנימוק: חוסר השיוויון. לאחרונה נחנכו מנהרות בירושלים ואיש לא העז לחשוב להטיל מס על תושבי ירושלים. מדוע אזרחי חיפה מימנו את המנהרות בירושלים ובנוסף הם נדרשים לממן השימוש במנהרה? נימוק שני כביש האגרה “מדלל “את כלי הרכב המזהמים משאיות ואוטובוסים בשל תעריף יקר. כאשר אכהן כראש העיר אתקן גם עוול זה. העיר סובלת למעלה מ-20 שנה מקללת ניהול.
אביהו האן: במילה אחת: כן. אין שום סיבה שתושבי העיר ישלמו עבור השימוש במנהרות – אנו לא שונים מתושבים בערים אחרות בהן נעשו ובוצעו פרויקטים ברמה לאומית
שרית גולן שטיינברג: בהחלט צריך להפוך את מנהרות הכרמל פטורות מתשלום לכולם. בשש השנים האחרונות אני לוקחת חלק במאבק להפיכת המנהרות לכביש פתוח לכולם. השתתפתי גם בדיון בועדת הכלכלה של הכנסת ודרשתי כי דין חיפה יהיה כדין ירושלים. מדינת ישראל משקיעה כספים בכבישים עירוניים שחוצים עיר וכוללים מנהרות בירושלים, ואילו בחיפה לוקחים יזם שיקים המנהרות ויגבה כסף. הגיעה העת שהמדינה תפצה את חברת כרמלטון ותעביר את השימוש לטובת הציבור הרחב בחינם כחלק חשוב של רצף מטרופוליני שחיפה היא במרכזו התחבורתי.
יצחק בלס: חיפה לא צריכה להיות שונה מעיר אחרת, מפליא אותי מועמדים אחרים ששותפים לדעיכת חיפה שנבחרו למועצת העיר וחברים היו בקואליציה שלא פעלו למען הנסיעה בחינם במנהרות, שלא פעלו לדילול חזירי הבר והם שותפים מלאים למצב שבו העיר נמצאת, שעכשיו ,כדי לזכות בקולות הבוחרים משנים את מוצא פיהם, פתאום בעד נסיעה בחינם במנהרות, פתאום בעד דילול החזירים, ויש עוד הרבה כאלה שלא היו חברים בגועליציה ומעוניינים בקולכם בקלפי, ויש כאלה שעוצרים את העיר מכן הבחינות ובאים כעת לציבור החיפאים בסיבוב, הרצחת וגם ירשת?
ניר שובר: חד משמעית יש לבטל את האגרה. אך אני סבור שצריך לפעול בצורה מושכלת ולא לזרוק משפטים פופוליסטים שתוך שנה תושבי חיפה לא ישלמו, חושב שתושבי העיר אינם שונים מתושבי ירושלים כדוגמה ובירושלים נוסעים במנהרות בחינם, למה בחיפה משלמים ועוד מחירים מופקעים? הגיע הזמן שהמדינה תלאים את פרוייקט מנהרות הכרמל ותשקיע ביתר שאת בתחבורה בחיפה, מטרופולין הצפון, קל וחומר בימינו בהם יוקר המחייה הרים ראש ואנשים אינם גומרים את החודש. כראש עיר הבא איאבק בנושא בכל הכוח וכן אדאג לנושאי תחבורה נוספים בהם חיפה קופחה ולרבות, הארכת מסלול נמל התעופה והפיכתו לבין לאומי, בניית רכבת קלה, הכנסת הרכבות למנהרת שדרה, הרחבת ושיקום כביש החוף כולל תאורה עד לחיפה ולשיפור כלל נושא התחבורה הציבורית, כבר במהלך שבוע הבא אפגוש שרת התחבורה מירי רגב ואלה הם חלק מהנושאים שאני הולך לעלות בפניה מלבד נושא המנהרות.
הערת המערכת: אנו מוצאים לנכון שלא לפנות בשאלות הבאות, למי מהמועמדים שלא מצא להגיב לשאלה השבועית הנוכחית.