ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ מיכאל ביטון, התכנסה היום לדיוק מעקב אחר מסקנותיה בנושא הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת. הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת משה אבוטבול, איתמר בן גביר, יעקב אשר ושלמה קרעי, בהמשך לדיון שקיימה הוועדה בכנסת הקודמת, לפני למעלה משנה, בו ביקשה הוועדה לתקן ליקויים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
היו”ר ביטון פתח את הדיון ואמר כי השבת היא נושא רגיש שיכול לקרוע את הציבור, אבל עדיף שזה יהיה נושא מאחד, ולשם כך כל צד צריך להיות קשוב ורגיש לצד השני, וכשחושבים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת צריך להסתכל על כך באופן רחב ולבחון את כלל ההיבטים. הוא אף ציין כי בכחול לבן סבורים שהשבת היא זכות חברתית סוציאלית וככל שנאלץ אנשים לעבוד בשבת כך נפגע בחוק יסוד חופש העיסוק וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, וסיים באמירתו של אחד העם, לפיה יותר מששמר עם ישראל על השבת שמרה השבת על עם ישראל.
ח”כ אורי מקלב הסביר כי תחבורה ציבורית שפועלת בשבת בפרהסיה יהיו לה השלכות אחרות. הוא הוסיף כי הרכבלית בחיפה תפעל בקו של מקומות הסגורים בשבת, בהן התחנה המרכזית, הטכניון והאוניברסיטה. ח”כ מקלב שאל “האם שמים אצבע בעין ומפעילים את זה מסיבות פוליטיות או אחרות”.
נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו”ד עופר לוי, אמר כי התקנות לא אוסרות על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אלא מאפשרת זאת בהתקיים נסיבות מסוימות. באשר לרכבלית בחיפה אמר כי היא לא נכללת בפקודת התעבורה והפעלתה תהייה מכוח היתר של המפקח על התעבורה, בהתאם לצו פיקוח על הפעלת רכבל משנת 1968. הוא הוסיף כי, בהוראה אין איסור שקובע שלא ניתן להתיר את הפעלת הרכבל בשבת.
היו”ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי השבת בעלת ערך חברתי, זהותי ותרבותי ולכולם יש את הזכות לנוח ולא לעבוד. הוא הוסיף כי במפלגתו סבורים שתחבורה ציבורית בשבת צריך להפעיל בהסכמים מקומיים ובלי לפגוע ברגשות הציבור, ובכל מקרה צריך לקיים את החוק ושום דבר אינו תירוץ שלא לפעול לפי חוק. בהתאם לכך ביקש היו”ר ביטון מנציגי הממשלה לקיים את החוק כפי שהוא, ואמר כי אם מישהו רוצה לשנות את הסטטוס קוו בשבת שישנה את החוק. הוא אף ביקש כי משרד התחבורה ישלח לוועדה, בתוך שבועיים, את התכנית להפעלת הרכבלית בחיפה.